یکی از آیتم‌های قبوض برق حق بیمه است که رقمی معادل ۱۰۰ تومان در ماه از مشترکان شهری و ۵۰ تومان در ماه از مشترکان روستایی اخذ می‌شود تا اگر حادثه‌ای برای وسایل برقی ایجاد شد افراد بتوانند خسارت خود را از بیمه دریافت کنند.

قبض برق

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، از مرداد ماه سال ۱۳۹۱ قرار بر این بود که تمامی وسایل برقی از سوی شرکت توانیر بیمه شوند و مبلغی در قبوض برق بابت همین مساله از مشترکان اخذ شود و با کسر این مبلغ، مشترکین خانگی در مورد مشکلات برقی که در خانه پیش می‌آید بیمه شوند؛ اما مساله ‌مورد توجه پیگیری‌هایی است که در این زمینه صورت می‌گیرد و اینکه آیا هزینه وسایل برقی سوخته شده در اثر نوسانات برقی به مشترک داده می‌شود یا خیر؟

در حال حاضر ۳۵ میلیون مشترک برق در کشور وجود دارند که ماهانه به طور میانگین مبلغی حدود ۳.۵ میلیارد تومان به عنوان حق بیمه در قبض برق پرداخت می‌کنند.

هرچند به دلیل پایین بودن مبلغ پرداخت بیمه نسبت به مبلغ قبض برق، برخی از مشترکان توجهی به آن نمی‌کنند؛ به همین دلیل در هنگام وقوع حادثه از چنین تسهیلاتی بی اطلاع هستند و پیگیر دریافت حق خود نمی‌شوند. در مقابل برخی افراد که از ارائه چنین تسهیلاتی آگاه هستند پیگیر دریافت حق بیمه خود می‌شوند که بسیاری از آن‌ها نیز نتیجه مورد رضایتی دریافت نمی‌کنند.

با وجود این‌که بسیاری از مشترکان مبلغ اضافه شده بابت بیمه را در قبوض خود مشاهده کرده‌اند ولی تقریبا هیچ اطلاع‌ رسانی درستی درباره چگونگی استفاده مشترکان از این بیمه انجام نشده و سوالات بیشماری در این زمینه باقی مانده است. سوالاتی نظیر این‌ که بیمه دقیقا چه نوع خسارت‌هایی را پوشش می‌دهد؟ سقف پرداختی برای هر خسارت چقدر است؟ مراحل دریافت خسارت چگونه است؟ در صورت بروز اختلاف میان مشترک و شرکت بیمه باید به چه نهادی مراجعه کرد؟ و ده‌ها سوال دیگر که همگی بی ‌پاسخ مانده است.

بر اساس توضیحات شرکت توانیر، در این رابطه طبق ماده ۱۲ قانون الحاق به هر یک از وزارتخانه های نفت و نیرو از طریق شرکت‌های تابع ذی ربط اجازه داده می شود مبلغی را که طبق قوانین بودجه سنواتی در قبوض گاز و برق برای هر واحد مسکونی و تجاری تعیین می شود، اخذ و صـرفاً جهـت بیمـه خسارات مالی و جانی اعم از فوت و نقص عضو و جبران هزینه های پزشکی ناشی از انفجار، آتش سـوزی و مسـمومیت مشترکان شهری و روستایی و سکونتگاهی عشایری گاز و برق از طریق شرکتهای بیمه برگزاری مناقصه اقدام کنند.

  • چطور برای دریافت خسارت اقدام کنیم؟

براساس روال قانونی، برگزاری مناقصه جهت انتخاب شرکت بیمه‌گر، پس از ابلاغ قانون بودجه انجام می‌شود و ترتیبات مناقصه نیز با توجه به حساسیت موضوع در کوتاه‌ترین زمان ممکن و در صورتی که نیاز به تمدید نباشد، ۴۵ روز به طول می‌انجامد. به ترتیب در سال ۱۳۹۱ بیمه دانا و در سالهای ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ بیمه دی به عنوان شرکت بیمه‌گر مشترکان برق در مناقصه برنده و انتخاب شدند. در سال ۱۳۹۴ نیز پس از انجام مناقصه، شرکت بیمه پارسیان به عنوان بیمه‌گر انتخاب شد. همچنین در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ بیمه دی و سال ۱۳۹۸ بیمه کوثر برنده مناقصه شدند.

مشترکانی که در سال گذشته دچار خسارت ناشی از برق شده باشند نیز می‌توانند مدارک را به شرکت‌های توزیع نیروی برق ارائه دهند که پس از مبادله قرارداد و براساس مقررات، در اسرع وقت توسط شرکت بیمه گر رسیدگی و پرداخت می‌شود.

  • چقدر خسارت به افراد تعلق می‌گیرد؟

طبق اعلام شرکت توانیر، برای خسارت تجهیزات حداکثر ۱۲۱ میلیون و ۲۸۰ هزار ریال، آتش‌سوزی و انفجار حداکثر چهار میلیارد و ۱۶۹ میلیون ریال، غرامت فوت حداکثر چهار میلیارد و ۵۴۸ میلیون ریال، غرامت نقص عضو حداکثر  سه میلیارد و ۳۲ میلیون ریال و هزینه پزشکی حداکثر  سه میلیارد و ۲۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال تعلق می‌گیرد.

  • چه مدارکی لازم است؟

مدارک عمومی شامل برای این کار تصویر آخرین قبض پرداختی مشترک (مصرف کننده) یا تصویر صورت حساب پیامکی آخرین قبض، تصویر کپی کارت ملی مشترک (مصرف کننده)، تصویر اجاره‌نامه یا سند مالکیت محل خسارت است.

همچنین برای خسارت وارده به تجهیزات به استثنای مشترکین تجاری نیاز به ارائه مدرک فاکتور فروشگاه یا تعمیرگاه مجاز(با مهر و امضا)، گزارش معتمد محل یا نیروی انتظامی (در صورت وجود) و برای خسارت آتش‌سوزی نیاز به ارائه تصویر محل حادثه (۲عدد)، تصویر گزارش آتش‌نشانی، تصویر گزارش کلانتری، تصویر پرونده کامل دادگاه (در صورت وجود) است.

در صورت خسارت ناشی از انفجار، تصویر گزارش آتش‌نشانی یا مقامات ذی‌صلاح، تصویر گزارش کارشناس خسارت، تصویر لیست موارد آسیب‌دیده، تصویر فاکتور تعمیرات، تصویر محل حادثه (۲ مورد) و برای خسارت هزینه پزشکی تصویر صورت حساب بیمارستان، تصویر مدارک پزشکی و پرونده‌های بیمارستانی، تصویر گزارش مقامات ذی‌صلاح لازم است.

برای خسارت نقص عضو تصویر گزارش نیروی انتظامی یا بازرسان قانونی و سازمان آتش‌نشانی، تصویر کپی شناسنامه و کارت ملی مصدوم، تصویر گزارش اولین مرجع درمانی و پزشک معالج، تصویر صورت حساب و پرونده کامل پزشکی مصدوم در زمان بستری، تصویر گواهی پزشک معالج مبنی بر اتمام درمان، تصویر عکس رادیولوژی پس از حادثه و پس از اتمام دوره درمان (در صورت شکستگی اعضای بدن) لازم است.

برای حادثه منجر به فوت نیز تصویر تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی ابطال شده، تصویر کپی برابر اصل معاینه جسد، تصویر کپی برابر اصل گزارش پزشک قانونی، تصویر کپی برابر اصل گواهی فوت، تصویر رای محاکم قضایی، تصویر گواهی انحصار وراثت نیاز است.

هم‌چنین، براساس ضوابط قراردادی، مشترکان تا ۱۵ روز پس از اختلال برق که باعث بروز یکی از موارد مذکور شده باشد، می‌توانند مراتب را به اطلاع امور مشترکان شرکت‌های توزیع برق در سراسر کشور برسانند و مدارک را به این دفاتر تحویل دهند. بدیهی است بررسی این مدارک در روالی قانونی انجام می‌شود.

کد خبر 514294

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
    12 2
    خوب بودتشکرتاحالااطلاع نداشتیم ولی بعیدمیدانم بشه ازاینهاخسارت گرفت چندمدت پیش قبض برق ما540هزارتومان بجای 54هزارتومان نوشته بوداعتراض کردم گفتندبروپرداختش کن بعداازحسابت کم میکنیم من هم قبض تکه پاره کردم ریختم رومیزش گفت میام برقت قطع میکنم گفت مردی بیاقطعش کن پول اضافه چرابدم
  • محسن IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
    10 2
    برق ما نوسان کرد اضافه بار اومد شبکه . 700 هزار تومن وسایل ما سوخت . سیستم اداره برق نوسان رو تایید کرد . ثبت نام انلاین کردیم . چند بار رفتم و اومدم . بعد از سه ماه گفتن در قرارداد بیمه اشتباه کردن شرکت بیمه خسارت نمیده .
  • دلخوش IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
    14 0
    به بهانه های مختلف از دادن خسارت نفره میرن و اصلا پاسخ گو نیستن و فقط کاری میکنن که پشیمون شی
  • سجاد IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
    6 1
    ممنون ازاطلاع رسانیتون
  • AE ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
    7 0
    من دو سال پیش یخچالم بر اثر ایراد برق شبکه سوخت البته تنها یخچال نه ها بیشتر با هزینه خودم درستش کردم کارشناس برق اومد ودید که ایراد از نوسانات برق بود اما هنوز بعد دو سال هنوز اداره برق خسارت منو پرداخت نکرده اینا همه شعاره حق بیمه وسایل کم میکنن اما خسارت نمیدن
  • مسعود IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
    13 0
    سلام‌ بنده ساکن رودهن هستم چندسال پیش بعلت نوسان برق چند وسیله برقیمان سوخت با توجه به برسی اداره برق از وسایل گفتند چون ایراد از اداره برق است طبق نظر کارشناس خودشون قرار شد هزینه تعمیر یکی از سه وسیله را بدن تمام مدارک لازم که گفته بودند با فاکتور که گفتند باید رقم فاکتور زیرصد هزار تومان باشد که البته هزینه تعمیر همون یک قلم بالای دویست تومان شد را فاکتور زیر صد تومان بردم که الان با وجود اینکه ۴ ساله از این موضوع میگذرد ریالی هم ندادن
  • بابک شایسته IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
    7 0
    خدا عمرت بده از راهنمائیت اما اميدي نيست
  • محمد ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
    5 0
    سلام سال ۹۴ برق ما نوسان داشت به خاطر همین تلوزیون ال ای دی ما سوخت اداره برق کاری برای ما نکرد من باید کجا پیگیری کنم
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
    5 0
    کجای این کشور درسته که اینجا باشه
  • م IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    5 2
    اگه راست میگید شماها که مسولین کشور ودر راس کارهستید حق مردمو بگیرید.
  • بهرام IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    3 0
    بنده قبلا این قضیه را پیگیری کردم یه دستگاه تنفسی برقی برای پدر بزرگم بود که سوخت سر نوسانات برق بعد با مراجعه با اداره ناحیه معاون اونجا وقتی که من این حرف را زدم چشماشو تنگ کرد ویک نیش خند ملیحی زد به من گفت اگه امری دیگه ندارید بفرمایید بنده ساعت 10 جلسه دارم
  • حسین IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    2 0
    سپاسگذار که یادآوری کردین یخچال مارانوسانات برق سوزانده است
  • علی اصغر شکری IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    1 0
    همه قبوضمان مالا مال از این بازی بازیها است ، لایحه ، تصویب ، چسپ . بی خیال فرش.
  • افشین IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    0 0
    ما چقد بی عقلیم که چن ساله نمیدونیم ازمون حق بیمه دریافت میکنن.ما رفته بودیم مسافرت اومدیم دیدیم کولرمون سوخته دستگاه پمپ ابمون‌ سوخته و چنتا چیز دیگه خیلی رفتم دستم چیزی نگرفت ولی خدایی نکرده سیم بکشی یا خلافی کنی اداره برق بفهمه ادمو بدجور پشیمون میکنن. یا ما از قانون خبر نداریم یا قانونی نیست که خبرم داشته باشیم یا قانون هست و درست اجرا نمیشه